...by the mall of Aktaiou street, at Theseum, under Acropolis’s shadow, at a place of elevated vibration, history, remembrance and civilization...

STAGE THEATRE
STAGE THEATRE
...where EsoTheatro presents its own theatrical productions concerned basically about the view of "inner reality".

The Theatre

Having in mind the object of EsoTheatro, regarding theatre's 'inner reality', artists of Esotheatro have produced classical but also contemporary repertoire’s plays like:

  • Sand of the Road by Kenneth Goodman
  • Nächtliches Gespräch mit einem verachteten Menschen by Friedrich Durrenmatt
  • Crime and Punishment by Fyodor Dostoyevsky
  • The Tunnel by Leo Tsipi
  • The Alchemist by Paulo Coelho
  • The Notes from the Underground by Fyodor Dostoyevsky
  • Love+Death a trilogy by monologues of "Human Voice" by Jean Cocteau, "Salome" by Oscar Wilde and "Media" by Heiner Muller
  • Bobok by Fyodor Dostoyevsky

For the upcoming season (November 2015), our theatrical stage will host the play "A slight ache" by Harold Pinter.

centralchair

...WHERE THEATRE TOUCHES YOUR "INNER" LIFE

In the centre of Athens, near the ancient temple of Theseum, beneath Acropolis, is located Esotheatro: a Theatre and an Acting Studio. ‘Eso’ means inner and ‘theatro’ is the primal Greek word for theatre. So, Esotheatro is the theatre of the inner reality. Esotheatro is interested not for a ‘photographic’ capturing of reality, but seeks the inner truth; the truth found in diachronic plays like those of ancient Greek Drama or Shakespeare’s, the truth that the theoreticians of  fantastic or transcendental realism look for.

The Acting Studio

At the studio, actors, theoreticians and other artists of the theatre teach acting, improvisation, theatrical motion, mime corporel, dramatology, history of theatre etc. and provide a full actor training. Esotheatro is inspired by the great masters of theatre K. Stanislavksi, Y. Vakhtangov and M. Chekhov but is also interested in some of the contemporary theatrical art movements like S. Mesiner’s which declares: “Acting is not about lying; acting means that I am saying the inner truth’’. The studies include ‘Ancient Drama Acting’ -Esotheatro gives much emphasis on that- and also an original unconventional course of ‘holistic acting’ which is a dynamic type of acting which incorporates basic training in observation, concentration, voice, physical skills and emotion memory as analyzed by Stanislavski but at the same time includes teachings of Zen and Antonin Artaud.

ACTING STUDIO
ACTING STUDIO
...where EsoTheatro prepares actresses and actors of tomorrow, attempting, not only to provide them with an adequate proficiency, but also to cultivate them mentally and psychically, so they can actually "act ethically" and be an example with their total attitude.

Βασική Βιβλιογραφία

  1. Ένας ηθοποιός δημιουργείται. Κωνσταντίνος Στανισλάβσκι. Εκδόσεις Γκόνης.
  2. Πλάθοντας ένα ρόλο. Κωνσταντίνος Στανισλάβσκι. Εκδόσεις Γκόνης.
  3. Η ζωή μου στην τέχνη (Τόμοι Α & Β)Κωνσταντίνος Στανισλάβσκι. Εκδόσεις Γκόνης.
  4. Το σύστημα Στανισλάβσκι. Σόνια Μουρ. Εκδόσεις Παρασκήνιο.
  5. Βαχτάνγκοφ. Μαθήματα σκηνοθεσίας και υποκριτικής. Νικόλ Γκορτσάκωφ. Μεταφ. Ανδρέα Μανωλικάκη. Εκδόσεις Μέδουσα.
  6. Κείμενα για το θέατρο. Μέγιερχολντ. Εκδόσεις Ιθάκη.
  7. Μαθήματα για έναν επαγγελματία ηθοποιό. Μιχαήλ Τσέχωφ. Εκδόσεις Δωδώνη.
  8. Η τέχνη του ηθοποιού. Στέλλα Άντλερ. Εκδόσεις Ίνδικτος.
  9. Η ανοιχτή Πόρτα: Σκέψεις πάνω στην τέχνη και την πρακτική του θεάτρου. Πήτερ Μπρούκ. Εκδόσεις ΚΟΑΝ.
  10. Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας. Κάρολος Κουν. Εκδόσεις Καστανιώτη.
  11. Το σώμα μιλά - Ζητήματα ερμηνείας και έκφρασης. Λόρνα Μάρσαλ. Εκδόσεις ΚΟΑΝ.
  12. Ιστορία θεάτρου. Αλλαρντάις Νικόλ. Εκδόσεις Πνοή.
  13. Το τραγικό θέατρο στην Αρχαία Ελλάδα. H.C. Baldry. Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
  14. Το αρχαίο δράμα. Αιμίλιος Χουρμούζιος. Οι εκδόσεις των φίλων.
  15. Η αρχαία ελληνική τραγωδία στο Εθνικό Θέατρο, Τόμος Α΄. Κατερίνα Αρβανίτη. Εκδόσεις Νεφέλη.
  16. Το αρχαίο δράμα για φυγόπονους σπουδαστές υποκριτικής. Τάσος Προύσαλης. Εκδόσεις ΕσωΘέατρο. Περισσότερα εδώ .
  17. Η κωμωδία του Αριστοφάνη. K.J. Dover. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
  18. Ο ζωντανός Αριστοφάνης. Αλέξης Σολωμός. Εκδόσεις Πλειάς.
  19. Αριστοτέλους «Περί Ποιητικής». Εισαγωγή, σχολιασμός Ι. Συκουτρή. Ακαδημία Αθηνών.
  20. Το ζώον και το τέρας. Τάσος Λιγνάδης. Εκδόσεις Ηρόδοτος.

«… Ο Κουν μας σύστησε με την έναρξη των μαθημάτων στη σχολή τα βιβλία του Στανισλάβσκι που κυκλοφορούσαν τότε, «Ένας Ηθοποιός δημιουργείται» και «Πλάθοντας ένα ρόλο». Ήταν όπως έλεγε ο ίδιος, τα «ευαγγέλια» για το νέο ηθοποιό αλλά και για τους δόκιμους ακόμα. Για τον Κουν δεν σταματούσε ποτέ η παιδεία και η εκπαίδευση των ηθοποιών. Θεωρούσε ότι θα πρέπει να αισθάνονται μαθητές για να μπορούν να εξελίσσονται, να προχωρούν για το δικό τους καλό και για το καλό του θεάτρου…»

Από το βιβλίο του Γιάννη Μόρτζου «21 χρόνια με τον Κάρολο Κουν», εκδόσεις ΟΠΤΙΜΑ 92.